Diskuze


Marie Tesar's crew [ 08.05.14 - 8:37 ]

Patek 9.5. ve 20.00 hod v sokolovne v Morkovicich - repriza Ledove sprchy.



Marie Tesar's crew [ 14.04.14 - 22:50 ]

Sobota 19.4. ve 20.00 hod v sokolovne v Morkovicich - premiera Ledove sprchy.



Janča [ 28.03.14 - 10:27 ]

Ahoj, nikde jsem nenašla žádnou recenzi na Prachy? Prachy! Chtěla jsem se zeptat, jaký na to máte názor Smile Děkuji Smile



Marie Tesar [ 17.01.14 - 19:58 ]

Ich bin prestastna, jak se dilo podarilo... Ich muss so schnell wie möglich in Pflaumenschnapse Republik umsiedeln :)



Marie Tesar [ 25.10.13 - 19:41 ]

Für Stroman :Děkuji za krasna slova. Muzete se prosim ozvat zpravou na Facebook Morkovští ochotníci, rada bych vyuzila vasi nabidka, pověřim asistenta rezie. Co nejrychleji , prosim. Dekuji Vase M.T. 3



Art behind the curtain vol.II - pátek 5. července [ 04.07.13 - 10:45 ]

Páteční cyrilskometodějský line up:
16:00 DJ Talent
18:00 Divadelní monology - 3 výstupy
18:30 Cover crumbs
20:30 Jiříkovo vidění
22:00 Candy Meatworks
23:30 DJ Talent

časy jsou pouze orientační 1



Petr (Marie Tesar´s crew) [ 15.05.13 - 14:47 ]

Recenze z krajské přehlídky ochotnických spolků ve Štítině-Štivadlo

V dramatu W. Shakespeara Sen noci svatojánské najdeme více dějových a vztahových linií, odehrávající se převážně jedné čarovné noci. Setkávají a prolínají se svět lidí se světem magickým, čarovným. Tradiční rituály spojené s kultem plodnosti, s životem a smrtí, s čarovnou mocí přírody, bylin, ale také tajemností lesa a jeho kouzelných obyvatel jsou součástí zápletky klasického díla.

MORKOVŠTÍ OCHOTNÍCI si ze slavné hry vypůjčili dějovou linii příprav divadelního představení athénskými řemeslníky, do které proniká svět nadpřirozený, a to především v postavách krále a královny elfů Oberona a Titanie. Vyšší společenskou vrstvu lidského světa zastupují královna Hippolita a Filostrata, pořadatelka královských zábav. Toto všechno tvoří uzavřený příběh vyprávěný morkovskými s odstupem a nadhledem. Právě pohled na naivní, nedovedný, ale nadšený přístup k divadlu je důvodem a cílem inscenace. Ale také ono prolínání světů lidských a magických, které bylo pro naše předky tak přirozené.

K vyprávění zvolil soubor (v čele s vídeňačkou českého původu Marií Tesař) velmi dobře fungující inscenační klíč inspirovaný Divadlem Járy Cimrmana. Stejně jako Shakespeare ve Snu noci svatojánské uvádí divadelní představení athénských řemeslníků jako „hru ve hře“, tak i princip morkovských funguje podobně. V úvodní přednášce jsou tyto principy přiznané a vysvětlené.

K uvedenému rámci přispívá také záměrně divadelně primitivní scéna, která je mnohdy podpořena hereckou akcí (instalace stromu řemeslníky), a jistá naivita herectví. Ta ale ke škodě věci není vždy důsledně dodržena. Zejména výklad a způsob interpretace postav kouzelného světa Oberona a Titanie zapadá více do realistického zpracování. Tento rozpor je nejvíce patrný ve scéně, kdy se Titanie zamiluje do osla, ve kterého se proměnil Klubko, jeden z řemeslníků.

Morkovští včera zaujali také hereckými výkony a tím si vysloužili několik potlesků na otevřené scéně. Přispělo k tomu vystavění a důsledné dodržení charakteru jednotlivých řemeslníků a jejich vypointování v situacích (postava Okapka - Zdi, Pevného - Lva nebo postava Štěbence - Thisby). Na druhé straně je slabým místem souboru herecká nevyrovnanost. Je vidět, že někteří disponují velkou divadelní zkušeností, kterou dovedou zúročit (např. představitelka Klubka), jiní jsou na počátku a přes zřejmé dispozice potřebují získat nejen zkušenosti, ale také pevnější režijní pomoc.

Inscenace je silná svými dobře vystavěnými a pointovanými situacemi, obsahující množství divadelních nápadů. Invence souboru graduje v situaci samotného představení divadelního kusu před Hipolitou a Filostatou.

Divadlo „Morkovští ochotníci“ přivezlo do Štítiny kus dobrého divadla, dobrou zábavu, která byla po zásluze odměněna příznivou reakcí diváků. Snad jen by měla paní režisérka Maria Tesař najít příležitost přiznat podíl na hře nejen „Vilémovi Třesohruškovi“, ale také překladateli kusu.



Dan (Marie Tesar's crew) [ 30.04.13 - 23:01 ]

Hodnoceni z HDM 2013:

Morkovští ochotníci: Sen ( William Shakespeare, pohádková komedie )

První okamžik divadelního představení:

Silná, mohutná energetická příležitost, ve které diváci dají tvůrcům možnost odpálit rozbušku budoucího, společně stráveného času, vystřelit představivost do libovolného z existujících či neexistujících vesmírů. První okamžik představení je příležitost začít spolu tvořit nové vesmíry, které do sebe ve smíchu, zaujetí, pobavení či pobouření budou narážet, zrcadlit se s vesmiry, které jsme si do divadla přinesli.

První žert přednášejících:

"Rovné příležitosti dle Evropské unie znamená, že ženy teď budou nosit kulisy" navede spíše k satirickému žertování o byrokratických konceptech či iluzích současnosti, než ke vstupu do skutečnosti snu či k aktivnímu snění. Je to spíše ukázka, demonstrace než pointovaný vtip či gag.

Zahazované klíče, nevyužívané příležitosti:

První okamžiky představení dávají divákům klíče k tomu, jak vstoupit do právě vznikajících vesmírů. Mohou to být klíče matoucí, proměńující, dobré klíče vytvářejí očekávání i hádanky, vytvářejí i rozpouštějí koncepty.

Jaké klíče se v představení nabízely: součástí přednášky ( nevyhnutelně odkazující k inspiraci divadlem Cimrmanovským ) je i konkurs na představitele Snu noci Svatojánské ( konkurs "naturščiků" odkazující k řadě různých divadelních či filmových konkursů ), úvodní přednáška zmiňuje fiktivní vídeňskou režišérku, která vnutila svou inscenační koncepci hře, kterou si po hospodách vymysleli dva přednášející.

Je klíčem mystifikace neexistující režisérkou a autorstvím hry?

Nebo: bude to uchopení Snu noci Svatojánské prostředky a možnostmi naivního divadla?

Nebo: použijí Morkovští Sen jako příležitost ke kabaretnímu či estrádnímu žertování prostředky divadla?

Ať již přednáška vytvořila jakékoliv obsahy a očekávání, náladu či poetiku, následující inscenace Snu toto vše nevyužíje, "smete to ze stolu".

Výpravný kus:

Po přednášce začne "velké divadlo" velké deklamace, gest, namalované výpravy, kostýmů. Jak odkazuje toto představení k úvodní přednášce je hádankou, se kterou se dále nehraje, kterou dále nemáme příležitost hádat či odhalovat.

Jsme z téže látky jako sny:

Sen a snění je pro Shakespeara nástrojem k pochopení skutečnosti, mohutným nástrojem - urychlovačem, postavy do něj mohou vstupovat se svými představami, koncepty, přáními, tužbami, vstupují do tohoto urychlovače jako částice do fyzikálního urychlovače, aby na sebe navzájem i na sebe samy narážely, těmito nárazy se uvolňuje další energie - hry, humoru, poezie. Díky snu postavy i diváci se proměňují bohatším poznáním či zážitkem skutečností. Skutečnost snu nás může přiblížit snové povaze skutečnosti. Snění je pro Shakespeara tvůrčí metodou.

Tvůrčí metoda Morkovských:

Morkovští ke své hře použijí: Sen noci svatojánské Wiliama Shakespeara, malovanou výpravu, kterou lze použít jako renesanční i barokní prostor pro hru ( ale nevyužijí ji žádným z nabízených způsobů) , rozmanité herecké prostředky a nadsázku, prosté komické efekty ( truhlář v kůži ze špalku nožíkem tvořící Věstonickou Venuši ) .

Tvůrčí metoda inscenace alespoň mně připomíná metodu Pejska a Kočičiky, kteří vařili dort tak, že do něj vložili řadu ingrediencí, ale ty se nespojily, nepropekly - existovaly vedle sebe.

Do divadelního představení na rozdíl od dortu můžeme vložit řadu velmi nesourodých, protikladných a kontrastních prvků, William Shakespeare je mistrem v této metoďě.

Když ale tyto prvky, postupy, nápady, styly v dortu divadelního představení máme, měly by spolu začít hrát, ovlivňovat se.

Čechovův požadavek: "když je v prvním dějství na jevišti puška, měla by v posledním vystřelit" naplnuji Morkovští po svém: je to přehlídka různých zbraní, ze kterých se nevystřelí.

Hořkost deziluze:

Nevím, zda program k inscenaci je určen pro dětské diváky. Sen v jeho podání je  zplošťen na ambice, plány, představy - a nakonec říká "a tak milé děti končí všechny sny", tedy povzdechem člověka nešťastného, zraněného, vtípkem deprivanta. S autorem tohoto výroku mohu mít soucit, mohu se na něj dívat jako na zajímavou divadelní postavu ale nemyslím, že je to vhodný prostředník ke snění divadlem. "Člověk žije a žije a nakonec je z toho taková hovadina", říká Gogolova postava - trochu se zdá, že je to i optika, jakou se Morkovští snažili vyrovnat s bohatstvím Snu.

Představení Morkovských je přikladem toho, jak končí sny - když je nesníme, když do nich nevstoupíme, když se s nimi snažíme vyrovnat jednoduchým vtipkováním. Když ke Snu nepřistupíme s odvahou, poezií, když nemáme sílu obohatit sebe a své blízké sněním vlastních snů.

Silný a nadějný soubor:

Je pro mne překvapením, že toto je poselství divadelníků, tedy společenství, které tráví čas vymýšlením, zkoušením a hraním divadla, Morkovských ochotníků, souboru, plného energických žen a mužů, kterým je na jevišti dobře a kteří mají z hraní divadla radost.

Herci tak touto energií narušují koncepci těch, kteří nemají sílu se pod představení podepsat a skrývají se za fiktivní vídeňskou režisérku.

Josef Morávek 29. 4.2013



Marie Tesar's Crew [ 19.04.13 - 8:36 ]

Patek 19.4. v 18 hodin Stitina u Opavy

Pondeli 29.4. v 10 hodin Nemcice nad Hanou



poslední morkovská repríza [ 12.04.13 - 9:37 ]

SOBOTA 13. dubna

19:00

SOKOLOVNA MORKOVICE

3




Vložit příspěvek:

Jméno:

Email:

Zpráva:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 14 15 16 17 18

Ochrana:


Pravidla diskuze:

  • Zákaz používání vulgarismů.
  • Zákazány jsou příspevky odkazující na warez a pornografii.
  • Zákaz urážení ostatních uživatelů v diskuzi.
  • Příspěvky porušující tato pravidla mohou být smazány.
  • Uživateli, který hrubě poruší tato pravidla může hrozit ban.

Systémové informace:

  • uživatel: ec2-3-133-160-156.us-east-2.compute.amazonaws.com
  • IP adresa: 3.133.160.156